CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 6, 2008

HARI LAST FIRST CAMPING

selepas selesai solat subuh,aku pun pe lagi tunggu time untuk makan....lepas makan je,aku dengann kengkawan lain dah di suruh siap untuk aktiviti seterusnya....aktiviti kumpulan aku lepas ni adalah "blind trail", entah aktiviti ape pun aku tak tahu....kali nie kumpulan aku bergabung dengan kumpulan yang sama time lakukan aktiviti "menjejak"iaitu kumpulan ADIDAS.....selepas di berikan taklimat ringkas oleh fasi,bermula lah aktiviti kami,first skali,mata kami ditutup dengan kain berwarna hitam,selepas 2 kami berpegang tangan antara 1 sama lain dan di bahagikan 2 kumpulan iaitu lelaki&perempuan...so,kami pun berjalan dalam kegelapan mengikut laluan yang telah di buat...memang sukar untuk kami,dah la letih,lepas tu kena buat aktiviti macam ni plak.....kami pun,naik bukit,turun bukit,lalu kat saliran air,kat kawasan lumpur&macam lagi kawasan yang aku rasa pelik......aktiviti ni yang best ialah,communication antara orang depan dengan orang belakang&seterusnya.....sebab orang depan,yang akan inform kat orang belakang apa yang berlaku di depan.....time,leader aku aideed,peserta depan aku razif(student INSTED) dan belakang aku pak long(orang paling besar dalam kelaz aku)......information yang aku dapat dari orang depan,aku sampaikan dengan baik dekat orang belakang,so pergerakan kami menjadi begitu mudah....sampai je kumpulan aku kat kawasan berpaya,kumpulan lelaki dengan kumpulan perempuan berpisah atas sebab fasi saja nk bagi kami letih lagi...so apa lagi,kami pun kena lah cari kumpulan perempuan balik....time ni aku rasa laluan yang sukar untuk kami rintangi....masa nk cari tu,aku dengan rakan2 kumpulan aku kena naik kawasan bukit yang berbatu pulak tu,time ni dah la aku nk kena naik bukit,then kena tarik pak long naik pulak,dugaan2....masa nak naik 2,ada pulak,manusia yang mulia,asyik cucuk2 perut aku,lepas tu aku terjatuh,tapi bukan sebab tu la,sebabnya lincin,jari aku berdarah sikit.....lepas dah dapat naik tu,aku dengan rakan2,kena masuk pulak,dalam terowong yang bagi aku sangat kecil,sebab badan aku masuk pun muat2 je.....yang paling kelakar pak long la,dia nak masuk tak lepas2,tapi fasi suruh masuk jugak.....last2,dah tak boleh jugak,aku suruh pak long naik ikut atas,then pak long capai tangan aku,kami pun bergerak bersama...namun begitu,aku sudah jauh kat depan,kami terpaksa mencari diorang.....jalan punya jalan,panggil punya panggil,akhirnya kami jumpa juga,then kami jalan sesama,kali ni kami jalan di dalam kawasan berpaya,dengan memegang tali yang telah tersedia....sampai saja kat 1kawasan,aku rasa macam tangan aku di tarik oleh 1tangan yang lain,aku cuba menahan,tapi aku terdengar 1bisikan ditelingaku,menyuruh aku lepas,aku pun lepas....aku terpisah dengan rakan2 aku,dan aku di bawa ke tempat mana pun aku tak tahu....masa fasi bawa aku tu,aku terkena jerat di dada,iaitu,jerat yang di buat oleh fasi,nasib baik tak sakit.....masa aku kena letak kat tempat tu,aku terdengar suara rakan aku dalam 10meter depan aku,aku pun pe lagi,aku cari 1kayu,then aku pergi cari dia...akhirnya aku jumpa dia,tempat dia duduk tu seram tul,dah la dalam terowong,then air sejuk pulak tu......aku terdengar suara rakan2 aku memanggil nama aku dan aideed,aku dengan aideed pun menyahut...aku membawa aidedd ke tempat yang lebih mudah untuk diorang menjompai kami....usaha penemuan agak sukar,kerana mereka ikut laluan darat,tapi kami berada di laluan air....hasil dari komunikasi yang baik&naluri setiakawan yang ada pada kami,akhirnya kami bertemu juga...misi kami telah berjaya.....kami pun di bawa oleh fasi ke 1tempat.....kami dibenarkan membuka ikatan pada mata kami.....fuh lega rasanya aku.....kami mengambil peluang untuk mencuci muka,badan kami yang penuh dengan lumpur,angkara fasi.....kami pun duduk berkumpul,lalu Encik Hisyam menyuruh seorang demi seorang memberikan ulasan masing2 tentang aktiviti yang di lakukan tadi.....sampai je giliran aku,aku dengan rasa tak bersalahnya,menceritakan pengalaman aku.....selepas semua selesai,kami di beritahu oleh Encik Hisyam bahawa kumpulan kami adalah yang terbaik untuk aktiviti ni.....bangganya kami....kami pun pulang ke camp site dengan gembira&sekejap lagi kami akan pulang.....selepas membersihkan diri,mengemas pakaian,kami pun makan tengahari......then kami pun mengemaskan tapak perkhemahan kami....segala barang telahpun di masukkan ke dalam lori....sebelum saat yang indah tiba,iaitu berangkat pulang ke uitm,kami ada 1perjumpan penutup.....selepas semuanya selesai,kami pun bergerak pulang ke uitm.....sampai je kat uitm,kami mengangkat barang2 perkhemahan tadi untuk di masukkan terlebih dahulu,kami akan cuci pada keesokan harinya serta cheklist balik barang2 sebab semuanya letih.....setelah semuanya selesai,aku pun pulang ke kolej teratai.....sampai je kat bilik,aku terus tido............

0 ulasan: