CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 6, 2008

CTER PADA MALAM HARINYA

selepas solat maghrib,makan malam,solat isyak,kami pun bersiap2,untuk aktiviti seterusnya iaitu untuk aktiviti posmortum setiap kumpulan serta ulasan daripada para2 fasi mengenai aktiviti yang telah di jalankan pada sebelah petang tadi.....kami pun di arah berkumpul mengikut kumpulan masing2....selepas itu kami di arah pergi ke surau yang terdapat di situ....setibanya kami disitu,kami pun duduk mengikut kumpulan.....pensyarah kami,iatu Encik Hisyam pun menyuruh setiap kumpulan menceritakan pengalaman aktiviti yang di lakukan bermula dengan kumpulan JOMA.....pelbagai ilmu serta cter yang menarik dapat aku dengar,sampaikan ada seorang peserta perempuan dari INSTED yang berasal dari sabah di suruh oleh Encik Hisyam menyanyikan lagu tradisi negeri sabah....semasa beliau menyanyikan lagu2,keadaan di surau tersebut menjadi riang seketika dengan hilai tawa daripada kami....tapi time beliau menyanyikan lagu"sumandak",aku serta rakan2 gelak sampai kecut perut,sebab lagu tu kelakar gler.....sampai je time kumpulan aku,wakil kumpulan aku iaitu aideed pergi ke depan untuk memberikan ulasan......selepas semua kumpulan selesai memberikan ulasan aktiviti masing2,tibalah time fasi plak memberikan komen ......tepat jam11 malam,semuanya selesai,namun kami tidak boleh pulang ke camp site lagi atas sebab,Encik Hisyam akan memberi kami semua ilmu tentang CPR or CARDIAC PULMONARY RESUSTATION.....kami di beri tahu apa itu CPR,apa faedah dari CPR,macam mana nak lakukan kaedah CPR kepada mangsa&macam2 lagi....ok,aku cter sikit la pasal CPR ni...CPR adalah 1 kaedah bantuan pernafasan bagi menyelamatkan mangsa yang tiada oksigen di dalam badannya,contoh macam orang lemas,sakit jantung,sesak nafas&sebagainya....terdapat 5step untuk melakukan pada mangsa,iaitu 1.DANGER2.RESPON3.AIRWAYS4.BRETHING5.CIRCULATION......1.DANGER.kita perlu melihat kawasan sekeliling dahalu,then baru call999....2.RESPON.kita perlu cek ada nafas tak....3.AIRWAYS.head tilf,chin lifl,&LLF,look,listen and feel......4.BRETHING.kita perlu bagi nafas,2hembus.......5.CIRCULATION.kita perlu menekan dada mangsa sebanyak 15x sebanyak 2x&ia dikira 1set...buat langkah yang sama sebanyak 5set.....selepas aku n rakan2 dapat ilmu 2,kami pun di suruh membuat praktikal,aku pun buat la praktikal aku dengan ezzwan......then,dah selesai,kami pun di suruh pulang ke camp site,namun sebelum 2 kami di kejutkan ngan 1majlis hari jadi kami iaitu,zuratika.....salepas menjamu selera kami pun pulang.......sampai saja kat tapak camp site,time tu dalam pukul 2pagi kot,ramai kawan2 aku yang masuk khemah untuk tido,aku faham sebab aku tau kawan2 aku letih sangat...malam 2 aku tak tido,aku join kumpulan yang bertugas sentri.....time sentri,aku berbual dengan hafizuan,pelbagai cter menarik yang dapat aku tahu dari dia tentng aktiviti kem semalam......sedang rancak berbual,tiba2,terdengar suara mengarah kami untuk bangun,aku kesian tengok kawan2 aku yang letih,tido sekejap je......rupa2nya,kami ada 1aktiviti yang perlu lakukan,aiaitu aktiviti "night walk"......time 2 dalam kul 3pagi......kami pun bersiap dengan barang wajib yang perlu ada pada kami,then kami jalan ramai2 masuk dekat dalam hutan......namun,sebelum masuk ke hutan,lampu suluh kami telah di ambil....so,sepanjang perjalanan kat dalam hutan,kami bergelap la......seorang demi seorang rakan2 aku di letakkan di tepi pokok,then sampai la time aku.....mula2 aku takut jugak,tapi oleh sebab keletihan menghantui aku,aku tak kisah,sebab aku boleh tido......selepas sejam kemudian,kami pun di ambil oleh fasi.....selesai suda aktiviti night walk kami....kami pun bergerak pulang ke camp site.....sampai kat camp site,dalam pukul 5 macam tu,aku pun tido sekejap sebab,aku letih sangat.......

0 ulasan: